🔸فصل یک | جلسه چهارم

🔸خلاصه این جلسه

در جلسه چهارم از فصل یکم دوره رایگان پایتون مقدّماتی آیزی‌لرن، درباره مفهوم بسیار مهم متغیّرها (variables) در برنامه‌نویسی صحبت کردیم. متغیّرها درواقع فضاهایی در حافظه RAM هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌توانیم انواع‌داده‌های مختلف را در داخل آن ذخیره کنیم و در زمان موردنیاز کُد خود استفاده کنیم.

🔸مفهوم متغیّر در برنامه‌نویسی

متغیّرها در واقع فضاهایی هستند در داخل حافظه موقت کامپیوتر (RAM) که قابلیّت ذخیره مقدارهای مختلف را در خود دارد. با استفاده از متغیّرها قادر هستیم تا مقادیر مختلف را در حافظه موقّت ذخیره نماییم و هر زمان که نیاز داشتیم آن را از حافظه RAM فراخوانی کرده و برای پردازش در اختیار CPU قرار دهیم.

🔸ذخیره‌کردن در متغیّر (Variable Assignment)

برای ذخیره‌کردن یک مقدار در داخلِ یک متغیّر در پایتون، کافیست در سمت راست نام آن متغیّر (نام دلخواه امّا قانون دارد!) سپس علامت مساوی و در سَمتِ راست مساوی مقدار موردنظر را وارد می‌کنیم. به مثال زیر توجّه کنید.

variable-assignment-in-python
ذخیره‌کردن مقدار در متغیّر در پایتون

 

در تصویر بالا، مقدار عددصحیح (int) 7 در متغیّر my_number ذخیره شده‌است. باید توجّه داست که نمادِ مساوی (=) در این‌جا به معنای تساوری در ریاضی نیست! بلکه در علوم کامپیوتر و کُدنویسی این علامت به معنایِ ریختنِ یک مقدار در داخل یک متغیّر است. به این عمل در اصطلاح variable assignment یا ریختن در یک متغیّر گفته می‌شود.

🔸ذخیره‌کردن انواع داده‌ها در متغیّر

جالب است بدانید که شما قادر هستید تا انواعِ داده‌های مختلف مانند : عددصحیح، عدد اعشاری، رشته کاراکترها، لیست‌ها و دیگر انواع داده را در داخل متغیّرها ذخیره نمایید و هر جایی از کُدِ خود که نیاز داشتید از آن‌ها استفاده نمایید. به مثالِ زیر توجّه کنید.

variable-assignment-in-python
ذخیره‌کردن انواع داده در متغیّر در پایتون

 

🎯 سوال : به‌نظر شما خروجیِ کد بالا چه خواهد بود؟  (پاسخ خود را در قسمت دیدگاه‌ها ارائه دهید)


1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up