🔸فصل یک| جلسه دوّم

🔸چکیده این جلسه

در جلسه دوّم از فصل یکم دوره رایگان پایتون مقدّماتی آیزی‌لرن، در شروع کار کُدنویسی با پایتون نیاز بود تا با سه تابع پُرکاربرد از توابع پایتون آشنا شویم. در این جلسه به‌صورت مختصر و مفید با سه تابع print، input و type آشنا شدیم.

🔸3 تابع کاربردی در شروع کار با پایتون!

در این جلسه قصد داریم تا با سه تابع مهم و کاربردی در پایتون و در شروع کار کُدنویسی خود آشنا شویم. به این توابع در اصطلاح توابع داخلی یا built-in functions نیز گفته می‌شود.

🔸تابع ( )print در پایتون

یکی از رایج‌ترین تابع‌هایی که در بحث کُدنویسی پایتون استفاده می‌شود، تابع print است. چرا که ما در طول فرآیند کُدنویسی بارها نیاز داریم تا مقداری که در داخل یک متغیّر ذخیره شده‌است را در صفحه نمایشگر نشان دهیم. در این لحظه است که تابع print به کمک ما می‌ِآید. سینتکس (syntax = قواعد کُدنویسی) این تابع بسیار آسان است و صرفاً برای نمایش دادن مستقیم یک مقدار، یا مقداری که در داخل یک متغیّر ذخیره شده‌است، کافیست تا آن را به‌عنوان ورودی به تابع print دهیم. به تصویر زیر توجه کنید.

🔸تابع ( )input در پایتون

دوّمین تابع پُرکاربرد در شروع یادگیری زبان پایتون، تابع input است. همان‌طور که نام این تابع پیشنهاد می‌کند، از این تابع برای گرفتن ورودی (input) از کاربر به‌سیله کیبورد استفاده می‌شود. این تابع برای اجراء‌شدن نیازی به گرفتنِ ورودی ندارد! امّا برای این‌که کاربر متوجه شود چه چیزی را بایستی وارد نماید، می‌توان یک پیام از جنس رشته‌کاراکتر (string) برای ورودی تعریف کرد تا هنگام اجراء‌شدن، این پیام به کاربر نمایش داده‌شود.

🔸تابع ( )type در پایتون

در دنیای کُدنویسی داده‌های زیادی مورد بررسی، پردازش و تحلیل قرار می‌گیرند. این داده‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته‌باشند (یعنی چی؟) یعنی این‌که داده‌های می‌توانند از جنس اعداد صحیح (integers)، اعداد اعشاری (floating-point numbers)، متن (string) و … باشند. گاهی اوقات در طول روندِ کُدنویسی ما نیاز داریم تا بدانیم که نوع داده‌ای که در از یک تابع یا یک عملیات خاص ایجاد می‌شود از چه جنسی است. اینجاست که تابع type در پایتون به کمک ما آمده و با استفاده از آن می‌توانیم نوع خروجی خود را مشخص کنیم.

🔸توابع built-in در پایتون

یکی از مزیّت‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون، داشتن توابع داخلی است که به برنامه‌نویس در صورت نیاز کمک می‌کند. استفاده از توابع داخلی باعث می‌شود تا سرعت و دقت کدنویسی برای برنامه‌نویس افزایش یابد. در این لینک شما می‌توانید جدولی از تمامیِ توابع داخلی نوشته‌شده در پایتون را مشاهده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up